رنگبندیها در بازیهای رایانهای

رنگها یکی از مهمترین راههایی هستند که بازیهای ویدئویی با استفاده از آنها با گیمرها ارتباط برقرار میکنند و ناخودآگاه شما را بهوسیله رنگها تحتتأثیر قرار میدهند، مثلاً قرمز و سبز که از اینها برای نشاندادن هلث بار (میزان خون باقیمانده) استفاده میشود. سبز برای زمانی که خون شما پر هست و قرمز هم برای وقتی که شما در خطر قرار دارید و ممکن است بمیرید. درختان و گیاهان در زمانی که در سالمترین وضعیت خودشان قرار دارند، به رنگ سبز هستند. رنگ قرمز هم که رنگ خون هست. هر دوی این رنگها بهصورت فیزیکی در واقعیت هم میزان سلامتی را نشان میدهد.
زرد و سفید برای نشاندادن جهتیابی استفاده میشود. معمولاً نشانههای روی نقشه، زردرنگ و نشانههای داخل محیط بازی، سفیدرنگ هستند.در مسیریابی برای هزاران سال، از ماه، ستارهها، نور خورشید و چراغهایی که از دور دیده میشدند، استفاده میشده. رنگ زرد،معنای اخطار را هم میرساند. مثلاً در بازی داینلایگت ۲ برای نشاندادن مناطق سمی از رنگ زرد استفاده شده. یا پرتوهای زرد ساطع شده توسط دوربینها قبل از ورود به منطقهای ممنوعه، نشان از خطر دیدهشدن و کشتهشدن دارد.
یا به عنوان مثلاً، رنگ آبی که در ۹۰ درصد موارد برای نشاندادن جادو استفاده میشود. سازندگان بازیهای ویدئویی، این رنگها را همینطور تصادفی به کار نبردند. بلکه آنها همراه با باورهای فرهنگی، مذهبی و جایگاهشان در طبیعت انتخاب شدند.چون برای اجرای جادوها نیاز به تمرکز داریم، برای نشان دادن جادوها از رنگ آبی استفاده شده.
در بازیهای ویدئویی اینساید، شخصیت بازی لباسی قرمز و شلواری مشکی بر تن دارد. رنگ قرمز نشانه قدرت و اراده قوی است و از طرفی هم رنگ مشکی نشانه استقلال است. در واقع پسربچه در بازی که دارای قدرت و اراده قوی است و استقلال طب هم است، میخواهد مردم را از دست استعمار ظالمان نجات دهد. از طرفی سازندگان بازی به مستعمره بودن کشورشان کانادا اشاره دارند و استقلال کشورشان را خواهان هستند.
رنگ بنفش هم رنگ سلطنتی بهحساب میآید چرا که درگذشته، تنها ثروتمندان میتوانستهاند این رنگ را بهوسیله صدفهای خاصی تولید کنند. اما در بازیهای ویدئویی بنفشرنگ آبوهوای آلوده است. رنگ جادوی ممنوعه. رنگی که نشان میدهد چیزی یا کسی توسط یک نیروی پلید تسخیر شده. رنگ چیزی که در حال سرایت به همهجا است و باید جلوی آن گرفته بشود. در واقع نماد فساد در بازیها است. مطمئناً شما هم به این قضیه فکر نکرده بودید. ولی در حال حاضر مثالهای زیادی به ذهنتان آمده.
از آبهای آلوده مالیس که میخواستند در هایرول پخش بشوند گرفته تا آبهای سمی که داشتند دنیای Ori and the Blind Forest رو در بر میگرفتند. بنفش و رنگهای مربوط به آن در بازیها، همیشه بهعنوان تهدید در نظر گرفته میشوند که قرار است کل دنیا را فرابگیرد و طبیعت رو نابود کنند. بنفش برای نشاندادن سم و مواد مربوط به آن استفاده میشود. مثلاً پوکمونهای سمی در بازی پوکمون گو.
رنگ بنفش جادویی است که منبع شیطانی دارد و نباید آن را انجام داد. مثل جادوی داخل ورد آف وارکرافت. درست است که تقریباً 99 درصد گازهای سمی بیرنگ هستند؛ ولی چون سمهای شناخته شدهای همچون آکونیت و منگریت از گلهایی به رنگ بنفش درست میشوند، زیاد دور از ذهن نیست که سازندهها برای نشاندادن چیزهایی که سمی هستند و شما نباید به آنها دست بزنید از بنفش استفاده کنند.
یا در بازی داینلاگت ۲، موجودات و هیولاهای درون بازی بههیچعنوان به رنگ بنفش نزدیک نمیشوند. گویا این نور قویترین نوع فساد است که حتی موجودات جهش یافته هم قدرت مقابله با آن رو ندارند.
این استفاده از رنگها را در برخی انیمیشنها هم میبینیم.مثلاً ملکه بدذات در سفیدبرفی و مالفیسنت در زیبای خفته بنفش بودند.
شرکتهای غربی در بازیهای ویدئویی خود، با استفاده از روانشناسان معروف و مشهور کشورشان، سعی میکنند که محتوایی را به مخاطبان بازی خود بخورانند. از نظر علمی قطعا تاثیر اینچنین بازیای خیلی بیشتر از سرگرمیهایی میباشد که بدون در نظر گرفتن شخصیت بازیکن تولید میشود. استفاده از رنگها نیز یکی دیگر از روشهای روانشناسی در تاثیر گذاری بر مخاطب است.