بازی ها

نیروی ششم ناتو در سری بازی «مارول»

جنگ شناختی عرصه ششم نبرد در دنیا و بعد از زمین، هوا، دریا، فضا و سایبر شناخته می‌شود؛ به‌طوری‌که ناتو، جنگ شناختی را به‌عنوان نیروی ششم خود تأسیس کرده است.

اصلی‌ترین جنگ، جنگ در حوزه ادراک و ذهن یا همان حوزه جنگ شناختی است؛ به همین دلیل، با یک جستجوی ساده، متوجه خواهید شد که بخش عظیمی از صنعت بازی‌سازی، در اختیار کشور آمریکا است.

ایالات متحدهٔ آمریکا ستون فقرات جنگ شناختی خود را بر محور تخریب چهرهٔ اسلام و تخریب ایران در نزد افکار عمومی جهانی متمرکز ساخته و در این میان، بازی‌های ویدئویی، وسیله مؤثری برای تحقق این هدف و اثرگذاری بر اندیشه و تفکر ملل مختلف جهان تبدیل شده است.

در ادامه، به بررسی تکنیک‌های جنگ شناختی که در سری بازی مارول وجود دارد، می‌پردازیم:

1. برچسب‌زنی

در این تکنیک، رسانه‌ها تلاش می‌کنند بدون ارائه استدلال‌ها و دلایل متقن، صفات مثبت یا منفی را به گروه، طبقه یا کشوری نسبت داده و آن را از طریق فن تکرار به ملکه ذهن عموم مردم تبدیل کنند.

در بازی Marvel’s Avengers شخصیت کامالاخان، دختری محبوب و شیفته شخصیت‌های مارول نشان‌داده‌شده است؛ به‌طوری‌که حتی کلمات و جملات تک‌تک اعضای مارول را به‌خوبی حفظ کرده و در چند جای بازی، وقتی به مشکلی برمی‌خورد، جملات آنها را یادآوری می‌کند و مشکلش را با همان جملات رفع می‌کند.

در مراحل ابتدایی این بازی، اشاره‌ای به مسلمان بودن کامالاخان نمی‌شود؛ بلکه مسلمان بودن او را زمانی می‌فهمیم که شخصیت آیرون‌من، نوع لباس کامالاخان را می‌پرسد و کامالاخان در جواب به او می‌گوید: «این لباس ورزشی خانم‌های مسلمان است.» در این هنگام، آیرون‌من به او می‌گوید: «مهم نوع لباس نیست؛ بلکه رفتار انسان است که به لباس معنا می‌دهد و باید در لباست جذبه داشته باشی!»

با اینکه پوشش و ظاهر کامالاخان هیچ شباهتی به مسلمانان ندارد؛ اما او تمایل زیادی به این لباس که در بازی به نام لباس مسلمانان جعل شده، ندارد و در ادامهٔ بازی، آن را با یک لباس بدن‌نماتر عوض می‌کند!

در بازی، کامالاخان عاشق این بود که دارای قدرت‌های غیرانسانی و خارق‌العاده بشود؛ ولی وقتی که قدرت‌های غیرانسانی پیدا کرد، متوجه شد که ظرفیت این قدرت‌ها را ندارد و به دنبال این بود که خود را درمان کند تا به همان انسان عادی بازگردد!

در واقع، بازی طوری القا می‌کند که گویا تنها اعضای اونجرز و غربی‌ها هستند که ظرفیت و لیاقتِ به قدرت رسیدن را دارند و هرکس به جز غربی‌ها از جمله مسلمانان، حتی اگر آرزوی قهرمان شدن را داشته باشد، در واقع یک توهم و خیال واهی است؛ به‌طوری‌که اگر به قدرت هم برسد، می‌فهمد که ظرفیت این جایگاه را ندارد.

                                                 جنگ شناختی

در آخرین و جدیدترین بازی مارول که با عنوانMarvel’s Midnight Suns  رونمایی شد، شخصیت زن به نام “لیلیث”، به‌عنوان دشمن اصلی در بازی قرار داده شده است.

او هم یک الهه است، هم یک ساحره، هم یک فرشته و درعین‌حال یک شیطان.

اما این شیطان قدرتمند، در حال خراب‌کاری در زمین است و گیمر (بازیکن) باید با بهترین قهرمانان دنیا از جمله Spider-Man،Captain Marvel  جلوی این شیطان را بگیرد.

در این بازی، لیلیث به‌عنوان اولین همسر آدم معرفی می‌شود که در واقع یک شیطان مؤنث بوده است. او پس از پیروی‌نکردن از اولین انسان، از باغ عدن رانده می‌شود.

اما این داستان نشئت‌گرفته از برخی فرقه‌های تحریف‌شده از یهودیان است.

چراکه بنا بر نظر اکثر آیات عظام و بزرگان اهل تشیع و اهل تسنن، این ماجرای لیلیث و ارتباط آن با آدم ابوالبشر، یک موضوع انحرافی و تحریفی است که برای گمراه ساختن پیروان ادیان ابراهیمی ساخته‌وپرداخته شده است.

جنگ شناختی

 2. انسانیت‌زدایی و اهریمن‌سازی

در این روش، متخصص جنگ روانی تلاش می‌کند با استفاده از برچسب‌زنی صفات منفی به حریف از جمله دزد، قاتل، دروغگو و… تلاش می‌شود برای به‌کارگیری اقدامات ضدبشری و اهریمنی علیه کشورِ هدف، زمینه‌چینی شود.

 در بازی  Marvel’s Guardians of the Galaxy، افراد مذهبی را یک تهدید برای جامعه محسوب می‌کند! حتی اگر مردم آن جامعه در کهکشان‌ها باشند؛ به‌طوری‌که شخصیت استارلود در دیالوگی می‌گوید: «افرادی که خدا را می‌پرستند، اجیر شده هستند!» در دیالوگی دیگر هم می‌گوید: «انسان‌ها می‌آموزند که ایمان ربطی به علم ندارد!»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

دکمه بازگشت به بالا